Labels

Mittwoch, 22. September 2010

Forslag til arbejde med børns mundtlige legekultur i institutioner - Aktivitet 3


Vores gruppe kunne tænke sig at arbejde med børns mundtlige legekultur i en SFO eller i et fritidshjem, hvor målgruppen består af normalt udviklede børn i alderen 9-12 år.
Emnet skal være børns egne gysere. Vi har talt om at dele projektet op i tre dele.
 
Første del: Fortællerrunde
Gruppen mødes en gang om ugen, hvor børnene fortæller hinanden gyserhistorier på skift.
Dem der kender noget til gyserhistorier, fortæller deres egne gysere. De børn der ikke kender så meget til gysere kan læse højt fra en gyserbog. Børn der vil fortælle deres egen historie, men har svært ved selv at finde på en, får hjælp af en voksen eller de andre børn .
Børnene skriver selv deres gyserhistorie i vores fælles gyserbog. Når alle børn er kommet med mindst en gyserhistorie kopierer vi bogen, sådan at hvert barn kan få et eksemplar med hjem.
Der må gerne være tegninger med i bogen, børnene er medbestemmende i hvordan vi illustrerer gyserne i bogen.
Mål af denne første del er at komme ind i genren gysere, at udvikle egne ideer, at øve sig i at fortælle og lytte i/til en gruppe, udfordre de kreative ressourcer, der ligger i børnene.

Anden del: Børnenes egen gyserhistorie
Børnene skriver en fælles gyserhistorie på skift, enten enkeltvis eller i grupper. Man kunne gøre det med en slags fortællerkuffert. Vi begynder at nedskrive første del af historien i en bog. Hvert barn får den samlede gyserbog med hjem og har en uges tid til at skrive videre på historien. Det barn som har skrevet den sidste del, læser historien højt for gruppen inklusive dets egen del. Så får det næste barn bogen med hjem.
De børn der har vanskeligheder ved selv at finde på noget eller med at skrive det ned, bliver understøttet af de voksne.
En anden mulighed, vi synes kunne være spændende, er at vi sammen med børnene opretter deres egen gyserblog på internettet, hvor børnene kan gå ind og skrive videre uden faste regler om hvem der skal skrive hvad til hvornår.

Tredje del: Teater
Børnene laver et skuespil ud af det samlede materiale som så kan optages på video.
Det færdige produkt, filmen, kan tages med hjem. Hermed værdsættes børnenes kreative arbejde.




Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen